Od 1 października można składać wnioski o świadczenia z programu Aktywny Rodzic
Program Aktywny Rodzic ma ułatwić rodzicom i opiekunom dzieci do 3 lat pogodzenie obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi. W ramach programu będziemy wypłacać trzy świadczenia:
- aktywni rodzice w pracy,
- aktywnie w żłobku – zastępuje dofinansowanie do żłobka,
- aktywnie w domu – zastępuje rodzinny kapitał opiekuńczy.
Nie można łączyć tych świadczeń, co oznacza, że na jedno dziecko za dany miesiąc możemy wypłacić tylko jedno świadczenie. Przysługują one bez względu na dochód rodziny i nie podlegają egzekucji administracyjnej ani komorniczej. Nie pobieramy od nich zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne ani składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Wnioski o świadczenia z programu Aktywny Rodzic można składać tylko elektronicznie przez:
- PUE/eZUS,
- aplikację mobilną mZUS,
- portal Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
- swój bank, jeśli ten bank uruchomił taką usługę.
Nie rozpatrzymy wniosków złożonych w formie papierowej.
Odpowiedzi na pytania o program Aktywny Rodzic i pomoc przy złożeniu wniosku można otrzymać:
- w Centrum Kontaktu Klientów ZUS: tel. 22 560 16 00, e-mail: cot@zus.pl,
- we wszystkich placówkach ZUS,
- podczas e-wizyty w ZUS.
Szczegółowe informacje o świadczeniach są dostępne na naszej stronie internetowej: www.zus.pl/aktywnyrodzic.